Cinematic News by Filmovani.cz

24. srpna 2012 v 21:30 | FILMOVÁNÍ.cz
Rada zadarmo. Obrazové zpracování reportáží je tak otřesné, jako bylo před deseti, dvaceti, třiceti lety. Záběr na budovu - švenk zleva doprava. Záběr na autonehodu - švenk zprava doleva. Záběr na ceduli domu, oddálení na celek. Rozum zůstává stát nad tím, že se zprávy točí stejně jako před třiceti lety a jejich obrazová úroveň tak nedosahuje těch černobílých filmových týdeníků. Sice se dnes snaží televize podkreslovat reportáže více či ještě více nevkusnou hudbou, ale obrazové zpracování zamrzlo v čase. Je na čase jenom připomenout, že dnes se točí na paměťová média, která se strčí do notebooku za deset tisíc a za pět minut máte sestříhanou reportáž. Proto nechápu, proč jsou stále stejní neschopní kameramani, kteří neumí natočit více pěkných záběrů, které pak jednoduše sestříhají a místo toho si z ruky natočí jeden dlouhý pohyblivý záběr z co možná nejčastějším zoomem. Všimněte si, že většinou si kameraman ani neumí dát kameru na stativ, protože by to zabralo minutu navíc. No prostě teď televizím řeknu, jak točit zprávy.

Cinematic News

Na své kameře za 100 tisíc, která točí lépe než kdysi kamera za milióny, si přepnete režim na progresivní záznam, aby tak obraz dostal filmový nádech. Kameramanovi dáte steady-cam za zhruba 50 až 100 tisíc, pokud se vám zdá moc velký, kupte mu za 20 tisíc Merlina. Kameramana naučíte, že se dá zamknout nastavení expozice a bude tak výhradně točit. Na automat umí točit každej (cenzura cenzura cenzura!), ale vídáme to dnes a denně, že si profesionál nedovede nastavit ani vyvážení bílé. Do reportážního auta si rovněž přibalíte ruční jeřáb. Kameramana bude jeho profese bavit, a tak si vymyslí a natočí spousty reportážních záběrů bez použití zoomu, které si po tom, a teď pozor, v českém televizním zpravodajství neznámý termín: sestříhá. Reportéři též budou přemýšlet o svých pohybech v reportážích a celý reportážní výstup se tak natočí krásně dynamicky - kamera letí (steady-cam) k moderátorovi, obkrouží jej, zvedne se, klesne nebo se jen bude jemně plynule přibližovat či oddalovat. Tiskovky se budou točit na objektiv s vysokou světelností, aby se tak krásně rozmazalo prostředí za mluvící hlavou. Získáte tak krásné záběry, které konkurence mít nebude. Můžete si najat i druhého kameramana a budete tak mít záběry z více úhlů. Že je to drahé? Kecy, kecy, kecy! Celé vybavení dnes seženete prakticky zadarmo. Že je to časově náročné? Kecy, kecy, kecy! Zabere to jen o pár minut více. (Pokud jste neměli to štěstí vidět pracovat např. reportéry ČT na vlastní oči, přišli jste o dlouhé chvíle vyhulování v autě a čekání na oběd.) Že je to k ničemu? Kecy! Proč se tedy chvástáte tím, že máte ve studiu technologii, která se užívala při natáčení Avatara. Hračičky za milióny, ale práce na ho*no. Jestli to vaši kameramani nezvládnou, je čas si najat někoho jiného, třeba mě a zaplatit mu 3x méně. O to vám přece jde? Šetřit, šetřit, šetřit, a pak vyhodit prachy za reality show odehrávající se na druhém konci planety jenom proto, protože se chce štáb a jejich kámoši proletět do tropů.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama